A cégek gyakran azt hiszik, hogy amíg egy termék időben elkészül és a vevő is boldog, nincs semmi gond, azaz nincs mit fejleszteni, javítani. Pedig ez általában nagy tévedés.
A raktári műveletek hatékonysága kulcsfontosságú minden olyan vállalat számára, mely gyártással vagy kereskedelemmel foglalkozik.
Ebben a cikkünkben összegyűjtöttünk néhány hasznos tippet annak érdekében, hogy az Ön raktározása is hatékonyabban működhessen.
Hatékony kommunikáció
Először is a dolgozóival kell hatékony kommunikációt kialakítania. Tudatni kell velük a szervezeti célokat, a raktározás szerepét a cég életében, illetve az egyes munkafolyamatok fontosságát. Ezután őket is meg kell hallgatnia, hogy esetleg milyen változtatásokat szeretnének. Ez a nyílt és világos kommunikáció a kulcsa annak, hogy beosztottai rendesen dolgozzanak, és ne keletkezzenek feleslegek.
A dolgozók számára tarthat ösztönző programokat is, esetleg korrekt termelékenységi mutatót, ahol versenyezhetnek egymással, vagy szervezhet csapatépítő tréninget is.
Technikai fejlesztés, automatizálás
Egy nagy raktár esetében a kézi anyagmozgatás esetén nagyon nagy a hibalehetőség, illetve nagyon lassú is. A hatékonyság növelés érdekében rengeteg technikai lehetőség áll ma már a vezetők rendelkezésre. Azonban többségük elég költséges, mint például a vonalkódos vagy a rádiófrekvenciás technológia.
Automatizálás során a termékek logisztikája sokkal egyszerűbbé, gyorsabbá válik. Még ha nem is teljesen automata a rendszer, dolgozóinak akkor is megkönnyítheti a munkáját például egy gördíthető állvánnyal.
Kompakt csomagolás
Amennyiben nem több száz különböző terméket forgalmaz, alakítsa úgy a csomagolást, hogy csak 3-4 különböző méretű doboz legyen használatban. Ezzel is leegyszerűsítheti azok tárolását, illetve optimalizálhatja a szállítási költségeket.
Igazodás a kereslethez
A raktárépület felszerelése, berendezése igazodjon a forgalmazott áruk méretéhez, darabszámához. Ne legyenek kihasználatlan helyek. A polcos, raklapos állványzat 80%-a mindig legyen feltöltve áruval, a maradék 20% pedig legyen szabadon hagyva a váratlan nagyobb megrendeléseknek.